Model, fotoğrafçı, savaş muhabiri Lee Miller.

ECİNNİLİK

YAZI

Lee Miller

 

Amerikalı fotoğrafçı Lee Miller, (akıl almaz güzelliğinden de tahmin edeceğiniz üzere) kariyerine model olarak başlıyor. Man Ray, Picasso gibi sanatçılara modellik yapıyor. Üstelik bir yandan bir kadın bağı reklamında görseli yer alan ilk insan olma ünvanını kazanıyor, hiç istemeden de olsa. Edward Steichen, Miller’ın artistik fotoğraflarını çekiyor ve bu fotoğraf bir şekilde bir Kotex reklamında kullanılıyor ve ortalık karışıyor. Neden ortalığın karıştığını öğrenmek için interneti biraz kurcalamam gerekti çünkü anlayamadım, sebebi insanların kadın bağı reklamında gerçek bir kadının fotoğrafının bulunmasını inanılmaz yakışıksız bulmalarındanmış.

 

 

Miller’ın kullanım haklarını devrettiği için nerede kullanılacağına karışamadığı fotoğrafı, böylece hiç hoşlanmadığı ve onaylamadığı biçimde Kotex reklamına gidiyor. (Bunlar olurken reklamın tepesinde “Bütün kadınlar onaylıyor!” ifadesinin yazması da çok komik)

Miller bu olaydan sonra modelliği bırakıyor ve sanat ve moda fotoğrafçılığına başlıyor. Bununla kalmıyor, daha sonra İkinci Dünya Savaşı sırasında Vogue’un savaş muhabirliğini yapmaya başlıyor. (Miller’ın fotoğrafladığı su içindeki ölü SS subayı bugüne kadar gördüğüm en güzel, en güzel fotoğraflarından biri) Kariyerinin bu diğer yarısında Miller Paris’e, Nazi toplama kamplarına gidiyor, bir noktada 1945 senesinde Hitler’in terkettiği boş dairesindeki banyoya bile giriyor:

 

 

Anlatılana göre Miller, savaştan döndükten sonra travma sonrası stres bozukluğuna bağlı klinik depresyona giriyor ve malesef bir türlü çıkamıyor. Savaş döneminde şahit olduklarıyla ilgili konuşmamayı tercih ediyor ve içki tüketimini artırıyor. Bir yandan çalkantılı aile hayatı, kocasından hamileyken boşanması ve tekrar evlenmesi, içki problemi derken verimli biçimde çalışamaz hale geliyor. Arada bir Vogue için çekimler yapsa da fotoğrafçılığı büyük ölçüde bırakıyor, hayatının son döneminde yemek yapmaya merak salıyor. Miller, yetmiş yaşında kanserden vefat ediyor.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

SANAT

YBu Resim Gitmeli Mi?
Bu Resim Gitmeli Mi?

Sanatçı Hannah Black'in siyah bir çocuk cesedini tasvir eden sanat eserinin var oluşunu ve sergilenmesini eleştirdiği açık mektubundan hareketle: "onurlandırmak" ve "lafı ağzına tıkmak" arasındaki ince çizgi nerede durur?

KÜLTÜR

YMary Beard: Gücün İçinde, Üzerinde, Peşinde Kadınlar
Mary Beard: Gücün İçinde, Üzerinde, Peşinde Kadınlar

Cambridge Üniversitesi Klasikler Profesörü Mary Beard'ın konuşması: Kadınlar Antik Yunan'dan bugüne güçle nasıl ilişkilendi?

SANAT

YÖlüm Kadar Ciddi, Küfürlü bir Şaka: Renate Bertlmann
Ölüm Kadar Ciddi, Küfürlü bir Şaka: Renate Bertlmann

Renate Bertlmann, 1970’lerde bir çok çağdaşı gibi 1968’in devrimci atmosferi ve ikinci dalga feminizmin gücüyle kadın bedenini bir kutlama ve devrim aracı olarak yeniden kurgulayan eserler üretmiş.

SANAT

YGüncel Kızlar (1977)
Güncel Kızlar (1977)

Vintage sarısı, yalnızca çözülmüş meselelere, başarıyla alınmış haklara mı değer?

Bir de bunlar var

“Şu Araya Sıkışayım” Adlı Aşırı Acıklı Hikâye
Sevgi Soysal’ın Kendine Özel “Faşizm”i
Adını ‘Helal Olsun’ Koydum

Send this to friend